sâmbătă, 21 martie 2015

28.02.2015 - 7.03. 2015: GIOVANNI  PAPINI
                         RAINER  MARIA  RILKE

    Despre Giovanni Papini s-a mai discutat în cadrul întrunirilor noastre. Povestirile lui stranii rămân întipărite în memorie, iar un text precum Omul care și-a pierdut sinele cu greu poate fi dat uitării. De ceva vreme (de anul trecut, mai exact), am pătruns însă în lumea lui Gog. Da, a lui Gog cel veșnic nemulțumit, ironic, critic, ignorant câteodată, dar suficient de lucid pentru a surprinde anomalii sociale (și nu numai) de tot felul...

  GIOVANNI  PAPINI s-a născut în anul 1881 la Florența, fiu al lui Luigi Papini, fost soldat garibaldian, meșteșugar cu convingeri republicane și anticlericale, motiv pentru care mama sa, Erminia Cardini, a trebuit să-și boteze fiul pe ascuns. A avut o copilărie și o tinerețe solitare, compensate de pasiunea pentru lectură.
OPERE:
  • Un om sfârșit
  • Gog
  • Amurgul filozofilor
  • Martorii patimilor
  • Chipuri de oameni
  • Viața lui Iisus
  • Povestiri stranii
    • Dante viu
Romanul Gog, apărut în 1934, este o satiră despre om şi capriciile sale, despre om şi ideile sale, care de multe ori sunt de-a dreptul năstruşnice. Anul apariţiei are relevanţă, pentru că multe din ironiile puse de scriitor pe seama personajului său principal sunt actuale şi azi. Gog este un personaj excentric. „Adevăratul său nume era, se pare, Goggins, dar din tinereţe i se spusese totdeauna Gog şi acest diminutiv îi plăcu, pentru că îl înconjura cu un fel de aureolă biblică şi fabuloasă: Gog, rege în Magog.”
            Naratorul afirmă că l-a cunoscut pe Gog într-o casă de nebuni. Boala de care suferea e greu de precizat:
„Nici un alienist nu i-a putut defini boala : unul vorbea de sindrom psihoastenic, altul de dublarea personalităţii, al treilea de alienaţie morală; cei mai mulţi declară că suferă de tulburări multiple şi aşa de înrădăcinate, încât nu permit decât un simulacru de tratament, la întâmplare.” Gog „era un monstru cam de vreo cincizeci de ani, îmbrăcat în verde deschis. Înalt, dar rău făcut. N-avea un fir de păr pe cap: nici păr, nici sprâncene, nici mustăţi, nici barbă.”
            La bătrâneţe,Gog devine foarte bogat, călătoreşte mult prin lume şi are ocazia să cunoască oameni celebri, nebuni, scriitori, filozofi, de la care află poveşti demne de a fi  consemnate. Călătoreşte mult, dar se poate mişca în voie  folosindu-şi imaginaţia, prin toate secolele pe care omenirea le-a trecut până acum în „contul” ei.
            „Până acum, eu am fost sclavul banului; de acum înainte, banul trebuie să fie servitorul meu.  Nu vreau să aştept, cum fac semenii mei, să cad în mintea copiilor, spre a descoperi lumea şi a mă bucura de viaţă.” 
Însemnările lăsate de Gog sunt diverse, ciudate, năstruşnice. Un personaj se laudă:
„ Am inventat, îmi spuse el, muzica tăcerii. Orice muzică tinde spre tăcere şi puterea ei  stă în pauzele dintre un sunet şi altul. Am găsit mijlocul de a suprima schela superficială  a notelor şi ofer tăcerea în starea sa de puritate originală.”(cap. Muzicanți) 
Într-un alt capitol, Povestea insulei, însemnările lui Gog povestesc şi despre metoda controlării demografice a populaţiei pe o insulă  din Pacific, la sud de Noua-Zeelandă. Condiţiile de pe insulă permiteau existenta unui număr fix de persoane. Toţi cei care erau  peste acest număr, erau omorâţi:„…de fiecare nou născut trebuie să moară cineva, în aşa fel, ca numărul locuitorilor să nu treacă niciodată de şapte sute şaptezeci.” Cei care nu se sinucideau când aflau că soarta le-a fost nefavorabilă, erau puşi în saci şi aruncaţi în mare. Azi, metodele de control demografic sunt mult mai subtile…S-au inventat E-urile…
            Papini pune problema făţărniciei de care dau dovadă oamenii în diferite împrejurări. Ştim că oamenii una spun, alta gândesc…Drept urmare, ar trebui să avem nişte măşti pe care să le folosim, de la caz la caz: „Fiecare din noi ar putea să-şi fabrice mai multe şi să poarte una sau alta după dispoziţia momentană şi după ocupaţii...Toţi ar trebui să aibă, în garderoba lor, pe lîngă pălării, o mască tristă pentru vizitele de condoleanţe şi pentru înmormîntări;  o mască feroce, pentru discuţii şi dueluri;  o mască patetică şi languroasă pentru flirt şi logodne; o mască veselă pentru comedie şi petrecerile cu prietenii şi aşa mai departe.”
            Purtatul măștilor în public ar avea numai avantaje:
„1. Avantaj igienic. Protecţia epidermei feţei.
  2. Estetic. Masca făcută după comanda noastră ar fi totdeauna mai frumoasă decât figura naturală şi ne-ar scuti să vedem atâtea fizionomii idioate şi deformate.
  3. Moral.  Necesitatea  de  a  simula — adică  de  a potrivi figurile noastre cu sentimentele pe care aproape niciodată nu le simţim — ar fi destul de redusă, limitată numai la cuvinte. Am putea să vizităm pe un prieten nenorocit fără să se vadă în trăsăturile feţei o durere pe care n-o simţim.
 4. Avantaj educativ. Întrebuinţarea prelungită a aceleiaşi măşti […] sfârşeşte prin a modela figura omului şi a transforma chiar caracterul celui care o poartă.” 




RAINER MARIA RILKE (n. 4 decembrie 1875, Praga, Imperiul     Austro-Ungar - d. 29 decembrie 1926, în sanatoriul Valmont de la Montreux, Elveția) a fost un autor austriac și unul din cei mai semnificativi poeți de limbă germană. Pe lângă poezii, a scris povestiri, un roman și studii privitoare la artă și cultură. A făcut numeroase traduceri în germană din literatura și lirica altor națiuni, în special din limba franceză. Bogata sa corespondență reprezintă o componentă majoră a creației sale literare. Între anii 1919-1926, a scris DUINESER ELEGIEN (Elegiile duineze) și ambele părți ale ciclului de poezii SONETTE AN ORPHEUS (Sonete către Orfeu). Ambele volume de poezii sunt considerate drept cele mai reușite al operei lui Rilke.
O experiență decisivă în existența sa a reprezentat-o întâlnirea cu Tolstoi. După aceasta, poetul a avut parte de o revelaţie, care l-a făcut să-şi schimbe percepţia asupra realităţii. Poezia sa va avea un puternic accent mistic. Aerul mistic îl face pe Rilke să vrea ca numele său să fie cunoscut doar de Dumnezeu, pentru a se apăra împotriva mândriei, „duşmănia vicleană a gloriei“, cum o numeşte el. Într-o scriere către un poet tânăr, Rilke spune: „Nu ruga pe nimeni să vorbească despre tine, nici măcar dispreţuitor. ŞI CÂND TRECE TIMPUL ŞI TU VEZI CĂ NUMELE TĂU CIRCULĂ PRINTRE OAMENI, NU-L LUA ÎN SEAMĂ... Gândeşte-te: a devenit rău şi dezbară-te de el. Ia altul, oricare, pentru ca Dumnezeu să te poată chema noaptea. Şi tăinuieşte-l de toţi“. Părintele Dumitru Stăniloae aprecia aceste cuvinte într-un mod deosebit, văzând în ele o înfierare a slavei deşarte prezente în noi.



POEZII



Doamne, e timpul. Vara a fost mare.
Așterne-ți umbra pe cadranele solare,
si vântului dă-i drumul pe câmpii.

Poruncă pentru pârgă dă poamelor târzii,
mai dăruie-le două zile calde,
grăbește împlinirea, să se scalde
o ultimă dulceață în vinul greu din vii.

Cel care n-are casă, nu-și va mai construi.
De-acum, cel singur, singur o să fie:
veghind, citind, el lungi scrisori va scrie
și pe alei mereu va rătăci,
neliniștit, când frunzele adie.
(Zi de toamnă)

Cad frunzele, cad ca din depărtare,
de parcă veștejesc grădini în ceruri,
cu gesturi de negare cad, de-a rândul.

Iar nopțile, cum cade greu pamântul
din toate stelele, într-o însingurare.

Noi toți cădem. Și mâna asta, iată.
Căderea, vezi, e-n toți și în oricine,

Și totuși, este Unul care ține
nespus de blând, pe mâini, căderea toată.
(Toamna)


Era lume-n chipul celei scumpe-
dar deodată ea se revărsă:
lumea-afară-i, lumea necuprinsă-i.

Ori de ce nu am băut din chipul
drag și plin ce-l ridicam spre mine,
lume-nmiresmată lângă gura-mi?

Am băut, ah. Fără saț băut-am.
Dar și eu, prea plin de multă lume,
bând din ea, m-am revărsat afară.
(Era lume-n chipul celei scumpe)


    POVESTIRI
(din vol. Povestiri către Bunul Dumnezeu,
         București, Ed. Humanitas, 2007)

  • Basmul despre mâinile lui Dumnezeu
  • Străinul
  • De ce vrea bunul Dumnezeu să existe săraci
  • Cum a ajuns trădarea în Rusia
  • Cerșetorul și domnișoara cea mândră




J  Ce asemănări există între poezia și proza lui Rilke, având în vedere viziunea asupra existenței?

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Spune si tu ce crezi!